Pokušaji radikalnih vjerskih krugova iz okruženja, a posebno iz Novog Pazara, odnosno takozvanog sjevernog sandžakata, da razbiju Islamsku zajednicu, nijesu od juče i sežu unazad dvadesetak godina kazao je u intervjuu Pobjedi Rifat efendija Fejzić, reis Islamske zajednice u Crnoj Gori. Korišćeni su, objašnjava reis, raznovrsni metodi i sredstva kojima su raspolagali različiti akteri, ali uvijek pod vođstvom bivšeg muftije Muamera Zukorlića, čovjeka kome je vjera pretežno bila tek paravan za prikrivanje dugo očiglednih političkih ambicija.
POBJEDA: I konačno je postao politički faktor na političkoj sceni Srbije?
FEJZIĆ : Da! Lider je Bošnjačke demokratske zajednice, poslanik u parlamentu; čak i predsjednik jednog od tamošnjih skupštinskih odbora. Pa mu je i to bilo malo, no je stranku istog imena i istovjetnog programa instalirao i u Crnoj Gori, ali je ona, na sreću, na svim dosadašnjim izborima prolazila katastrofalno, osvajajući jedan, jedini odbornički mandat u Rožajama.
POBJEDA: Ipak, povremeno se zvaničnici Islamske zajednice oglašavaju povodom nekih stavova i tako marginalne nacionalne političke organizacije. Zašto?
FEJZIĆ: I to je apsolutno opravdano. Naravno, niti mene, niti moje saradnike ne zanimaju političke aktivnosti i stavovi bilo koje stranke, partije ili koalicije. Ali samo ukoliko se ne dotiču skrnavljenja prava, obaveza, organizovanja i djelovanja jedne, jedine, legalne i legitimne Islamske zajednice u Crnoj Gori, njenih organa i zvaničnika.U suprotnom, reagujemo i reagovaćemo ubuduće glasno, argumentovano i jasno. Nekome se to može učiniti i preoštrim, ali razlozi za odstupanje od načela vjerske zajednice na čijem sam čelu ne postoje. „Novopazarizaciju“ na ovim prostorima nemamo pravo da dopuštimo.
POBJEDA: O čemu govorite?
FEJZIĆ: O višegodišnjim pokušajima ključnih ljudi Muftijstva sandžačkog da unesu sjeme razdora i pocijepaju Islamsku zajednicu u Crnoj Gori, kao što su to učinili u Novom Pazaru i cijeloj Srbiji, a pokušali su po istom scenariju, da pocijepaju i Islamsku zajednicu u Bosni i Hercegovini. „Novopazarizacija” je na djelu i na vjerskom i na elementarno ljudskom planu. U gradu u kojem je sjedište Muftijstva, rascjep među muslimanskim vjernicima, toliko je dubok da jedni drugima ne idu ni na dženaze. Tako je širom Srbije đe ima muslimana i zar bi to trebalo da bude budućnost i naše zajednice u Crnoj Gori?! Ja sam siguran da tako nešto ne smijemo dozvoliti.
POBJEDA: Kakvaje u tom kontekstu uloga hafiza Abdurahmana efendije Kujevića kojije v.d. novopazarskog muftije?
FEJZIĆ: On je samo marioneta u rukama bivšeg muftije Zukorlića, i ništa više od toga. U suštini, dakle, beznačajna ličnost i bez znatnijeg autoriteta među vjernicima. Te nedostatke, kojih je veoma svjestan nastoji, međutim, da nadomjesti radikalnim stavovima kojima je legitimisan čak i u nekim zemljama Evropske unije u kojima je, prema mojim saznanjima, proglašen personom non grata.
POBJEDA: Ipak, ta i takva persona, bez obzira na Vaše kvalifikacije, u Crnoj Gori otvara nove škole Časnoga Kurana, gradi Islamski centar…
FEJZIĆ : Ta i takva persona niti što otvara niti što gradi. Ponavljam: radi se o marioneti bivšeg muftije, osobi koja ni u novopazarskom muftijstvu, ni izvan njega, ne može samostalno donijeti nijednu, pa ni najbeznačajniju odluku. To je čovjek „domaćeg zadatka“ koji bez autoriteta iznad sebe jednostavno ne bi mogao da funkcioniše. Zato, mislim, da mu ne bi trebalo pridavati bilo kakav značaj.
POBJEDA: „Domaći“ su mu zadaci Medresa u Rožajama, islamski dječji vrtić, nekoliko novih vakufa i tako redom. I sve to funkcioniše neskriveno, ali potpuno izvan sistema i van bilo kakvog uticaja legalne Islamske zajednice.
FEJZIĆ: Razumijem što hoćete da mi kažete, ali ja nijesam adresa sa koje se mogu očekivati odgovori na takva i slična pitanja. Adresa su nadležni državni organi, jer se mora utvrditi da li su i kako „registrovani“ i dječji vrtići i škole Časnoga Kurana, i ženska Medresa, i razne druge paravjerske parainstitucije i paraorganizacije. Po kakvim se programima radi, ko su predavači, vaspitači i upravljači tim parasistemima i kako se sve to finansira. Odgovore na ta pitanja morate tražiti u ministarstvima unutrašnjih poslova, pravde, manjinskih prava, kulture i obrazovanja.
POBJEDA: Zar i organi Islamske zajednice ne bi trebalo da analiziraju uticaj takvih parainstitucija?
FEJZIĆ: Naravno. I to činimo i veoma jasno upozoravamo na štetnost djelovanja Muftijstva sandžačkog. To je sve što možemo uraditi, a ostalo je u nadležnosti nadležnih državnih organa, odnosno pomenutih ministarstava. Uostalom, mi se pridržavamo, veoma striktno, Ugovora sa državom koji smo, kao vjerska zajednica, svojevremeno potpisali ja i gospodin Milo Đukanović, u svojstvu predsjednika Vlade. Očekujemo isti odnos prema tom dokumentu i sa druge strane.
R.TOMIĆ
(IZVOR: POBJEDA)
—